Det Regnar Pa Var Karlek(1946)
Download File ->>> https://urlin.us/2tlqGS
It Rains on Our Love (Swedish: Det regnar på vår kärlek) is a 1946 Swedish drama film directed by Ingmar Bergman from the screenplay written by Herbert Grevenius and Bergman, based on the Norwegian play Bra Mennesker (Good People) by Oskar Braaten.[1] It Rains on Our Love is the first film directed by Bergman to include actor Gunnar Björnstrand in a credited role (he also had a credited role in Bergman's screenwriting debut Torment (1944)). Björnstrand would go on to act in nearly twenty of Bergman's films.
Jag var rasande, förtvivlad och förödmjukad, men måste ändå ge honom rätt. Han tog obehaget att varje dag se igenom materialet. Visserligen skällde han ut mig inför personalen men det fick jag ta, eftersom han lidelsefullt deltog i filmens tillblivelse. Jag kan inte minnas att han någon enda gång under Det regnar på vår kärlek berömde mig för något jag gjort. Däremot gav han mig en lärdom. Han sa: 'När du och dina kamrater ser dagstagningarna befinner ni er i emotionellt kaos. Ni vill till varje pris att allt ska vara bra. Av den anledningen har ni ett naturligt behov att bortförklara missar och haussa det ni ser. Ni stöttar varandra. Detta är rimligt men farligt. Gör ett psykiskt trick. Var inte entusiastisk. Var inte heller kritisk. Ställ dig på noll. Engagera inga känslor i det du ser. Då ser du allt.'
Och Ingmar Bergman är som man vet en ung talang med alldeles egna idéer, det har vi sett både i Hets och Kris. Men där var han en ganska hårdknuten krumelur, inte alltid så säker om sina medel, gymnasialt överdriven, förfärligt allvarlig och lite våldsam, inte så lättbegriplig. I Det regnar på vår kärlek avslöjar han sig som en filmnovellist av annat slag, lyrisk, charmfull, lekfull, artistiskt säker men rakt inte inställd på att slå in rutor och bära sig åt.
Expr (Mikael Katz): "Han kommer att få mera beröm för Det regnar på vår kärlek. Men den här gången är det välförtjänt. Det är roligt att studera Ingmar Bergmans utveckling från Hets till Det regnar på vår kärlek. I Hets värkte pubertetsångesten ut i ett exalterat skri. Men samtidigt präglades den av gamängens oemotståndliga lust att chockera. Det är för resten ett drag som gått igen i det mesta som Ingmar Bergman förut gjort -- sensation för sensationens egen skull. 'Nu skall vi sätta skräcken i dom jäklarna!' Det draget är borta i Det regnar på vår kärlek. Där har ångesten blivit medkänsla, skräcken indignation. Men det lidelsefulla personliga engagemanget finns kvar från Hets."
Lill i SvD: "Och Ingmar Bergman är som man vet en ung talang med alldeles egna idéer, det har vi sett både i Hets och Kris. Men där var han en ganska hårdknuten krumelur, inte alltid så säker om sina medel, gymnasialt överdriven, förfärligt allvarlig och lite våldsam, inte så lättbegriplig. I Det regnar på vår kärlek avslöjar han sig som en filmnovellist av annat slag, lyrisk, charmfull, lekfull, artistiskt säker men rakt inte inställd på att slå in rutor och bära sig åt."
I samband med att Cinemateket-Filmklubben hade en retrospektiv över Bergmans filmer 1973 bad man regissören göra korta uttalanden om sina tidigare filmer: "Det regnar på vår kärlek var min andra film. Det var Lorens Marmstedt som hade modet att låta mig försöka igen efter det rysliga fiaskot med Kris. Resultatet blev ett förskräckligt sammelsurium. Dagen efter premiären ringde jag gråtande till Lorens och förklarade att jag aldrig skulle göra film mer. Han tyckte det var en bra idé." En samtida, kritisk analys av filmen publicerades i Biografbladet 1946/4, s 235--239.
Andra filmen ut under mina söndagar med Ingmar Bergman blir, eftersom jag går i kronologisk ordning, hans andra film som regissör. Det regnar på vår kärlek heter den och den tillhör en av de filmer som jag har sett sen tidigare. Den här preblogg-texten skrevs i maj 2010.
Filmen har metainslag, nåt som Bergman experimenterade med ett flertal gånger. Filmens berättare är t ex både rollfigur och berättare (en av filmens bra karaktärerna för övrigt). Det regnar på vår kärlek avslutas med en rättegång mot våra två huvudpersoner. Rättegången känns inte som en verklig rättegång i filmens verklighet utan mer symbolisk.
En sak som jag gillar med vardagsdramer, och även noir-rullar, från förr är att man får en inblick i hur det såg ut och funkade i samhället då. Vilka värderingar och kulturella saker som har ändrats. Uppenbart hade kyrkan och präster fortfarande stor makt i 40-talets Sverige. Och rökte gjorde man också, och då även på vita duken. Det regnar på vår kärlek är inte den Bergman som Bergman så småningom blev. Här är det liksom action direkt. Det förekommer inte nån känslomässig uppbyggnad under en längre tid och sen ett väldigt känslosamt slut. Här är slutet istället ganska sentimentalt. Lite kul är att Bergman (enligt Bergman själv) ringde producenten Lorens Marmstedt dagen efter premiären och förklarade att han aldrig mer skulle göra film.
Filed under Betyg 2, Drama, Film, Recension, Romantik, Svensk filmTagged with 1946, Åke Fridell, Barbro Kollberg, Benkt-Åke Benktsson, Birger Malmsten, Det regnar på vår kärlek, Douglas Håge, Gösta Cederlund, Gunnar Björnstrand, Hjördis Petterson, Ingmar Bergman, Julia Cæsar, Ludde Gentzel, Sif Ruud, Tema: Ingmar Bergman
Det regnar på vår kärlek är ett konstnärligt starkt drama om ung kärlek med tragiska förtecken. Det unga paret Maggi och David träffas av en händelse på en järnvägsstation och blir kära. Hon är vilsen och han nyss utsläppt ur fängelset. De förenas i sin gemensamma trasiga bakgrund och försöker nu hitta en dräglig tillvaro tillsammans i en kolonistuga. Det finns många hinder på vägen och man kan inte alltid lita på sina medmänniskor.
Regardez la bande-annonce du film Il pleut sur notre amour (Det regnar pa var karlek Bande-annonce VO), Il pleut sur notre amour un film de Ingmar Bergman.NomIl pleut sur notre amour AvecBarbro Kollberg, Birger Malmsten, Åke Fridell, Benkt-Åke Benktsson ...plus 59ce067264
https://www.scmalesherbes.com/group/fan-team/discussion/daf8a1e7-42db-4806-9bed-6918b094d898